1 Mar 2016

DIARI KEHAMILAN : ALAHAN

17 /1 / 2016 - 10:15pm

Hai. Assalammualaikum. Selamat sejahtera. Malam ni kuatkan semangat menaip jugak. Anggaran kandungan wani sekarang 10minggu lebih. Bermakna 2bulan lebih. Sedia maklum, walaupon ini kandungan yang ke 3 tapi wani mengalami alahan yang sangat-sangat teruk. Pendek kata semua simptom ni sama je dari anak sulong sampai anak ke 3. So bertabah la mak.

Antara alahannya:

1. Muntah 3-4kali sehari. Kalau muntah 1kali je kira champion sangat dah. hehe.
2. Tak boleh telan air liur sendiri. Masa taip entry ni pon berapa kali ke singki. huhu
3. Bau orang masak. Buat sementara ni memang tak berasap dapur.
4. Tekak pahit.
5. Pedih ulu hati. Makanan pedas sikit pon tak boleh.
6. Kuat tidoooo..
7. Bau sabun mandi. Terpaksa pakai sabun anak. Carrier Junior.
8. Bau badan suami, anak-anak, atau orang sekeliling. Hidung ni tajam betul bau.huhu
9. Badan sangat berangin

Ok, so far ini alahan wani. Kebanyakkan sama cam pengalaman hamil yang dulu-dulu. Anda boleh mengalami alahan seawal 3-4minggu kehamilan. Bergantung pada masing-masing. Jadi ibu-ibu yang turut mengalami alahan ini, jangan risau. Anda tidak keseorangan. huhu. Pastikan minum air putih dengan kerap ok. Elakkan kena kencing kotor.

1 march ni wani akan pegi buat buku merah kat KK. Sebelom pegi KK, wani akan pegi scan sebab wajib bawa scan terbaru sebelom buka buku merah. Ketika usia kandungan 7minggu wani ada pegi scan. Alhamdulillah. Nampak jantung kelip-kelip. Si comel dalam rahim mak kecik keceot. Hehe. Minggu depan scan mesti nampak tangan kaki dah. Tak sabar.. ^_^

Mual sangat tekak ni. Chewable Vita C plus sentiasa disisi. Kejap-kejap kemam sebiji. Rasa masam-masam melegakan sedikit tekak ni.





Kegunaan vitamin C dalam kehidupan kita. 

  • Diperlukan untuk pertumbuhan dan pembaikan tisu, fungsi kelenjar adrenal, dan juga mendapatkan gusi yang sihat dan gigi.
  • Melindungi sel tubuh daripada kesan-kesan pencemaran
  • Melindungi daripada jangkitan dan selesema, serta meningkatkan imuniti.
  • Membantu untuk mengurangkan tahap kolesterol, tekanan darah tinggi, dan mencegah aterosklerosis.
  • Melindungi daripada pembekuan darah, lebam, menggalakkan penyembuhan luka, dan pengeluaran hormon antistress.
  • Penting untuk penyuburan sel darah putih dan juga bertindak sebagai antihistamin semulajadi yang amat berguna untuk mengurangkan hidung bengkak semasa selesema, dan mengurangkan gejala-gejala lain alergi.
  • Memainkan peranan penting dalam pengeluaran kolagen, yang membantu mencegah penuaan pra-matang.
  • Membunuh bakteria patogenik, yang bertindak sebagai antibiotik yang tidak berbahaya.
  • Melindungi sel-sel otak dan saraf tunjang, yang sering dirosakkan oleh radikal bebas.
  • Membantu tubuh menyerap zat besi yang lebih –> berguna dalam rawatan anemia. Ia memainkan peranan penting dalam penghasilan hemoglobin dan sel darah merah.
  • Merawat jangkitan saluran kencing.
  • Diperlukan untuk metabolisme asid folik dan vitamin lain.



Siapa je yang boleh makan Chewable Vita C ni?

  • Kanak-kanak atas setahun
  • Ibu hamil yang loya tekak
  • Yang susah nak telan vitamin


Jika anda ingin dapatkan produk Shaklee dengan lebih penjimatan, wani syorkan anda mendaftar keahlian RM75 dan nikmati pelbagai manfaat sebagai ahli. Hubungi wani untuk keterangan lanjut.Jika anda berada sekitar Puchong Selangor, boleh dapatkan produk Shaklee byhand/ COD. Untuk yang luar kawasan jangan risau, wani boleh pos ke seluruh Malaysia.

~SHAKLEE MEMIKAT HATI~

Untuk sebarang pertanyaan dan pembelian boleh PM inbox wani

Sms/whatsapp: 019-2833710
Instagram: waniz_simple_shop
Facebook: Noor Malawani
Fanpage: WANIZ SIMPLE SHOP
Email: wanizvitamin@gmail.com
Shaklee Id: 929525

Produk Shaklee bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit. Anda digalakkan mendapat nasihat pakar perubatan yang berkaitan

No comments:

Post a Comment

~DISCLAIMER~

Info yang terdapat di dalam blog ini bukanlah idea asal saya. Info-info ini didapati melalui pembacaan buku, majalah kesihatan, sumber internet, testimoni-testimoni pelanggan yang sudah menggunakan Shaklee dan sebagainya.


Produk Shaklee bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit. Anda digalakkan mendapat nasihat pakar perubatan yang berkaitan.